En nyligen genomförd kartläggning av bilförmedlaren Kvdbil, i samarbete med Kantar Sifo, har avslöjat intressanta samband mellan bilmärken och hastighetsöverträdelser. Resultaten visar att BMW, Audi och Peugeot-förare är de som oftast bryter mot fartgränserna.
En imponerande 16 procent av BMW-förarna erkände att de har fått minst en fortkörningsbot under de senaste tre åren. Detta är inte bara klart högre än genomsnittet på 6 procent, utan även nästan tre gånger så mycket. Audi- och Peugeot-förarna ligger inte långt efter med 12 procent vardera. När vi tittar på Mercedes, ett annat framstående tyskt lyxmärke, ser vi att de hamnar på tionde plats med en andel på 5 procent. Intressant nog är det bland Mercedes-förarna vi finner flest som har fått böter vid fler än ett tillfälle, med 3 procent. Då är det tur att vi har bland de säkraste vägarna.
Pekar på tyska premiumbilar
Enligt Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, är det tydligt att vissa bilmärken tenderar att ha förare som oftare håller foten på gaspedalen. Han pekar på att speciellt tyska premiumbilar verkar vara överrepresenterade när det kommer till hastighetsböter. Han påpekar också den komplexa frågan om vad som leder till detta mönster. Är det de högre prislapparna och de överlägsna prestanda och köregenskaperna hos dessa märken som uppmuntrar till en mer offensiv körstil? Eller är det så att personer med en mer aggressiv körstil själva väljer just dessa bilar? Enligt Odsberg är det troligtvis en kombination av båda faktorerna.
I kontrast till detta finns det också bilmärken som utmärker sig för att ha förare som sällan blir stoppade av polisen på grund av hastighetsöverträdelser. Exempelvis ligger Skoda, Ford och Opel i den här kategorin. Den mest anmärkningsvärda observationen är att endast 3 procent av Skoda-förarna har fått böter för fortkörning enligt denna undersökning.
Om Undersökningen: Undersökningen utfördes i Kantar Sifos webbpanel mellan den 12-16 januari 2023. Totalt intervjuades 1020 personer i åldrarna 18-79 år, alla med tillgång till en bil. Urvalet av deltagare är slumpmässigt och riksrepresentativt och självrekrytering har inte använts i Kantar Sifos webbpanel.